Tromsø Storm

Du er her / »

Vår Håvar – den perfekt lagspilleren

iTromsø har laget en sak på vår eldstemann Håvar Brattli (34). Et eksempel på at drømmer kan oppnås og at det ikke nødvendigvis må bety penger og suksess men gjøre det man brenner for. Håvar er et eksempel til etterfølge og et skoleeksempel på en lagspiller og perfekt lagkamerat.
Les og enjoy! 🏀😀

Følg oss på sosiale medier

Grasrotandelen

Tøffe kamper på Østlandet

Pål Berg tar med seg sine gutta tilbake på sine trakter denne helgen. Lørdag venter Asker Aliens, der sønnen Stian Emil Berg er spillende trener. Søndag venter Bærum Basket som er Pål “hjemklubb”. Det blir garantert tøft og spesielt for han, og ikke minst utfordrende for hans nye Storm-lag.

Storm har fått den nye importen Kevin O’Brien på plass i byen, men det er usikkert om han blir spilleklar til helgens kamper. Klareringen fra hans siste klubb i Mexico har ennå ikke kommet og tiden tikker fort nå. Det er ikke tvil om at laget vil bli kraftig svekket hvis han ikke blir klar. Om det ikke går i orden så blir det mere ansvar på de andre spillerne. Guttan vant forrige helg mot Centrum og håper de kan fortsette i samme spor. Dette er to av de tøffeste bortekampene i ligaen og en seier eller to hadde betydd mye for Henrik Lange & Co..  Nøkkelen i kampen mot Asker blir å kontrollere nevnte Stian Emil Berg og ikke minst den store og sterke trioen Miilah Kombat, Roy Nwachukwu og ikke minst Aksel Bolin. Asker har vunnet sine to kamper så langt mot henholdsvis Centrum Tigers og Nidaros Jets. Vi tror de skal få det en del tøffere mot Storm i morgen. På søndag er det viktig og ikke la Stian Mjøs styre kampen. Han og Bærum har gjort sakene veldig bra til nå og vunnet to og tapt kun knepent borte mot Kongsberg Miners. Siden Pål kjenner Bærum-laget veldig godt så håper vi han kan komme opp med en god game plan for søndagen.

Kampene kan sees live på TV2 Play (krever abonnement). Vi tror det blir to tøffe, intense og interessante kamper.

Vi krysser fingrene for at Kevin blir spilleklar og håper guttan viser seg fra sin beste side.

SUNSHINE BOYS

Setter du deg i bilen på flyplassen i Miami, kommer du til Boca Raton om du kjører en snau time nordover. Der finner du Lynn University, et av 11 lag i Sunshine State Conference, NCCA Div. 2. Det var der de møttes, Rasheed Worrell og Kevin O’Brien. Lite visste de da om at de få år senere skulle spille på samme lag igjen – for Tromsø Storm.

Verden er liten og tilfeldighetene mange: Da Storm valgte å sende Akiean Frederick hjem igjen for kort tid siden, var det Rasheed som umiddelbart kunne fortelle om Kevin. Han spilte for mexicanske Panteras i 2018/19, i Tblisi, Georgia i 2019/20 før han igjen hadde hatt et kort opphold i Panteras  før han returnerte til USA. Han hadde knapt rukket å pakke ut av kofferten da han ble kontaktet av Storm. Derfra var veien kort til Tromsø og Firi-ligaen der han igjen blir å finne på samme lag som Rasheed.  Sunshine State Conference er kjent for norske basketballinteresserte. I SSC finner du blant andre Barry og Nova. Johannes Dolven (Centrum) har spilt der – det samme har Lars Espe (Gimle), Stian Emil Berg (Asker), Magne Fivelstad (Fyllingen) og Mikkel Kolstad (Gimle).  Dermed er ringen på mange måter sluttet.

Kevin er en velvoksen kar på 25 år og 205 cm som kan fylle flere posisjoner. Og heller ikke han er fremmed for å fyre 3’ere fra distanse – da er det bare å stille seg i kø…

 

Fun fact: Kevin O’Brien liker seg best med nummer 33 på brystet.  Det gjorde også Larry Bird, og det er på dagen 42 år siden han debuterte for Boston Celtics, samme dag som Chris Ford scoret på den første 3-poengeren i NBAs historie. 

P.S. Kevin ankommer Tromsø i dag og forhåpentligvis spillerklar til helgen!

Ny hjemmeseier

Tromsø Storm tok i mot Centrum Tigers i ettermiddag til årets andre hjemmekamp. En meget god start på kampen gjordet at Johannes Rydningen Lange & Co. fikk kontroll på kampen og ble aldri truet. Etter å ha ledet hele 23-8 etter første periode så fortsatte de å dominere bortelaget. Trener Pål Berg kunne dermed gi en del spilletid til ungguttene på laget og Storm cruiset frem til en klar 76-57 seier foran de 612 fremmøtte, og vi er dermed fortsatt ubeseiret på hjemmebane. Nedenfor kommer noen ord fra trener Pål på kampen;

SAMMEN ER VI GANSKE BRA

(Tromsø Storm-Centrum 76-57)
57 poeng bakover er faktisk ganske bra, nesten uansett hvilket lag vi spiller mot. 76 poeng fremover er ikke fullt så stas, men helt godkjent så lenge vi scorer mer enn motstanderen: 1 poeng er enn motstanderen funker helt fint selv om det ikke alltid er lekkert. Jeg aner ikke hvilke ambisjoner vi bør ha, eller hva vi bør håpe og tro på i Firi-ligaen denne sesongen. Tidvis synes jeg vi er skikkelig flinke, andre ganger får jeg lyst til å rive meg i det håret jeg ikke har. Men 2 poeng er alltid viktig, og særlig når vi går inn i neste helg mot to svært kapable motstandere: Bærum og Asker neste helg blir en utfordring.

Det er neppe en hemmelighet lenger at vi har signert en ny import: Kevin Scott O’Brien sitter klar med koffertene pakket i Miami. Vi håper og tror at han er spilleren vi trenger. Men som kjent: En svale gjør ingen sommer, og vi er definitivt avhengig av solide bidrag fra våre norske spillere for å komme dit vi vil. Hvor det er? Tja, i første omgang sluttspillet, og vi sier som legendariske Arne Scheie: Cup er cup – alt kan skje. Jeg har ingen planer om å si at alt annet enn NM-gull er en skuffelse. Av og til handler det om å bygge noe for fremtiden, for de neste sesongene med Tromsø Storm. I dag imponerte Vakaris Rogaciovas (bildet) med blendende minutter mot slutten av kampen. Aron Finstad hadde dagen da det var umulig å bomme, og Rasheed Worrell vant returstatistikken mot Johannes Dolven 22-10. Sånne bidrag hjelper, men ingen lag kan lene seg på enkeltmannsprestasjoner. Vi er avhengige av et kollektiv for å komme dit vi vil. Mandag: Trening i Tromsøhallen. Nye utfordringer. Nye oppgaver. Og kanskje andre spillere som trer frem..? Når alt kommer til alt, er vi summen av hva spillerne får til sammen.
Pål B.

Les hva iTromsø (+) og Nordlys (+) skrev etter kampen. Her finner du også statistikk fra kampen.

 

Ny hjemmekamp søndag kl. 16.00

Da er det klart for en ny hjemmekamp i Tromsøhallen på søndag kl. 16.00. Motstander denne gangen er Centrum Tigers.

Mye har skjedd den siste uken. Etter to tap forrige helg i Bergen mot topplagene Frøya og Fyllingen så måtte vi dessverre sende hjem den andre importen vår. Klubben jobber på spreng for å finne en erstatter så fort som mulig. På den positive siden så kunne vil med stor glede presentere et nytt og viktig samarbeid med KRAFT Sportssenter i går som vil gi laget enda bedre rammebetingelser mtp trening, restitusjon m.m. og dette takket være en av våre gode hovedsamarbeidspartnere HERMES. Vi er evig takknemlig for dette.

På søndag ønsker guttan å ta en ny seier på hjemmebane og vi kan nå lage et normalt og flott arrangement etter at alle COVID-restriksjoner er hevet. Pizzabakeren er arrangementsløfter på kampen og stiller med en kanonpremie til frisbeekonkurransen – gratis pizza en gang i uken i 1 år (52 stk.)! I tillegg har vi flere andre premier, blant annet en flott Samsung mobiltelefon gitt av Mobit på Stakkevollveien. Coop Pay-skuddet er denne gangen på kr. 2.000,-. Med andre ord så kan det lønne seg å legge turen i hallen på søndag. Nedenfor kommer noen ord foran kampen fra vår trener Pål Berg;

VI GLEDER OSS TIL Å SE NETTOPP DEG!!

FIRI-ligaen er ung, men vi har kommet litt bakpå. Men bare litt.  Det skal spilles 27 kamper i denne serien, og vi har bare spilt tre av dem. Én seier, to tap.  Alle kamper er like viktige, mener noen. Det er selvfølgelig helt riktig, men også helt feil. Laget som vinner alle kamper, vinner også serien. Det er grei matematikk.  Det blir ikke oss, og det blir heller ingen andre. Det føler vi oss skråsikre på.
Vi ble slått to ganger i Bergen helgen som var, men vi følte å være på talefot med både Frøya og Fyllingen.  Av og til er det sånn når man møter sterke motstandere at det føles ganske uoverkommelig. Ikke denne gangen. Marginene er små, og det var kort vei opp til seier mot Fyllingen. Heller ikke Frøya var avskrekkende gode.
Akiean Frederick forlot Norge for et par dager siden.  Både han og vi var skuffet. Vi fikk en superfin kar til Norge, men vi skjønte fort at dette ikke var en «match made in heaven». Vi var skjønt enige om at både han og vi måtte videre. Derfor spiller vi enda en gang hjemmekamp med bare én import. Det er egentlig helt fint fordi unge, lokale spillere får sjansen til å vise seg frem.  Denne helgen møter vi Centrum som faktisk fremstår som et nesten helt nytt lag:  Tidligere sesonger har de vært et lag dominert av guarder, uten «big men».  Nå er alt snudd på hodet. De har fått på plass to store spillere, men har til gjengjeld mistet betydelig kapital på guardplass.
For mange av de nye Storm-spillerne var kampen mot Ammerud i seriestarten det første møtet med Tromsøhallen pyntet til fest.  Og jeg tror alle kunne ta og kjenne på stemningen, støtten fra publikum i en gigantisk hall som likevel føltes nær og intim. Jeg vet alle gleder seg til å spille foran hjemmepublikummet igjen. Og det skulle ikke være mange grunner til å bli hjemme søndag kl. 16.00:
– Alle butikker er stengt med mindre du har planlagt storinnkjøp på Plantasjen akkurat da.
– NRK sender NM-semifinale kvinner i fotball mellom LSK og Sandviken
yr.no forteller at det skal regne hele søndag.
– På kino i Tromsø er det bare to filmer som kolliderer med vår kamp.
Et bedre forslag? Se kamp i Tromsøhallen – kjøp med deg en pizza hjem fra Pizzabakeren eller ta med deg familien på Egon.
Vi sees!
Pål B.

VELKOMMEN PÅ KAMP! 😊

Hovedsamarbeidspartnere

Jekta Storsenteri logo Sparebank1 Nord-norge Coop Extra logo Hermes logo Bedriftsystemer logo Pizzabakeren

Samarbeidspartner/Utstyrsleverandør

Macron

I samarbeid med

Sparebank1 Nord-norge - Samfunnsløftet

Samarbeidspartnere

Din TaxiKRAFT SportssenterBonordEgon JektaMacronBokstavhusetTotalApartmentsIshavskraftNeumann ByggJobb og Fritid

Følg oss på Twitter

Logo Thor Malnes, design og layout Hans-Henry Jakobsen
Wordpress publiseringsløsning

Copyright © 2015 Tromsø Storm
Breiviklia 2 Postboks 3621 9278 TROMSØ
E-post storm@tromsostorm.no
Organisasjonsnummer 886 210 752

Følg oss på
Twitter @tromsostorm
Facebook