Tromsø Storm

Du er her / »

Ny basketsøndag i Tromsøhallen

På søndag er det klart for nok en basketsøndag i Tromsøhallen. Damelaget til Tromsø Storm Ungdom spiller kamp mot Asker Aliens kl. 13.30 og rett etterpå spiller herrene mot en av seriefavorittene Kongsberg Miners. Begge motstanderne er tippet helt i toppen og det blir en skikkelig basketfest med andre ord.

Vi lover som normalt full fart og show. Hermes er vår arrangementsløfter denne gangen. De stiller med hovedpremien i frisbeekonkurransen – en skikkelig godbit – fisketur med Hermes II for familien (2+4) til en verdi av hele 3.800,-. I tillegg to premier – «En kosetime på sundet» for 2 personer til en verdi av 1.390,- pr. premie. Vi har også to gavekort m/drikke fra Pizzabakeren i premie der, og muligheten til å vinne 1.000 kroner i gavekort fra Coop i Coop Pay-skuddet. Vi kan opplyse at en heldig publikummer vant hele 4.000,- forrige gang i denne konkurransen! I tillegg har vi vår vanlige mobilkonkurranse der man kan vinne en mobiltelefon gitt av Mobit på Stakkevollvegen. Som vanlig så kan det virkelig lønne seg å være på kamp og delta i de ulike konkurransene.

Vår trener Pål Berg har også forfatte noen ord foran helgens kamp. Her er de…

NÅR ALLE SLÅR ALLE
Jeg har brukt Forrest Gump-parallellen flere ganger når jeg har skrevet om norsk basketball, og det handler alltid om uforutsigbarhet: «Life is like a box of chocolates. You never know what you’re gonna get». Nettopp sånn er det for oss og andre lag i Firi-ligaen denne sesongen.  Resultatene er rare, delvis uforståelige og i hvert fall såpass såpass uforutsigbare at det neppe er noe å sette penger på. Vi slår Kongsberg, som knuser Bærum, som igjen slår oss altfor lett. Ligaens eneste lag uten tap, Gimle, klarer såvidt å snike seg foran Asker, som så blir knust av Frøya, som igjen blir pulverisert i én periode av Gimle. Centrum er stadig vekk oppe og nikker, de snuser på seire, men kommer til kort. Med Georg Hellvik tilbake blir de litt lengre. Før eller senere slår de et topplag. Så – hva skal man tro? Jeg er sikker på at min nye Tromsø-venn Stephen Mayes vil mene at tro hører hjemme i kirken, men i basketball og andre idretter handler det selvfølgelig også om troen på seg selv. Når vi møter Kongsberg Miners søndag, er det garantert et revansjelystent mannskap som kommer til byen; de likte dårlig å tape med 5 poeng på hjemmebane.

Etter kampen søndag er vi i realiteten halvveis i sesongen. Da har vi spilt 13 av 27 kamper, og kan rette blikket mot innspurten. Utgangspunktet vil alltid være å vinne alle kamper, men noen ganger vinner realismen over optimismen.  Vårt første mål er å komme til sluttspillet. De åtte beste lagene går til kvartfinalerunde der det skal spilles best av tre kamper. De fire best plasserte lagene får hjemmekamp–bortekamp-hjemmekamp (hvis serien går til tre kamper). Vi vil helst være blant de fire første, men om det blir slik at vi må spille borte-hjemme-borte, så er vi i hvert fall laget med størst reiseerfaring.
Den tid, den glede. Først møter vi Kongsberg søndag.

Pål B.

Velkommen på kamp! 😊

Følg oss på sosiale medier

Grasrotandelen

Guttan på revansjtokt

Lørdags morgen reiser Storm-guttan til hovedstaden for to tøffe oppgjør. Lørdag er det Bærum Basket som er motstander og søndag står Asker Aliens for tur. Johannes Rydningen Lange & Co. møtte de to samme lagene  på bortebane for kun fire uker siden. Den gang tapte guttan klart i begge kampene og har noe å revansjere denne helgen. Nedenfor kommer noen ord om helgen fra vår ordvante trener Pål Berg;

TABELL-LURERI
Firi-ligaen i basketball er ikke helt som eliteserie i andre idretter, og har egentlig aldri vært det. Hensynet til blant annet reiser og kostnader gir nesten alltid en tabell som spriker i alle retninger – det vil si med så ulikt antall kamper spilt at det nesten er umulig å mene noe om hvilket lag som leder.

Denne sesongen er det foreløpig ganske greit ettersom Gimle ennå ikke har tapt, men med bare fem kamper spilt havner de likevel på 4.plass på tabellen slik den ser ut.  Vår 5.plass på tabellen ser ganske bra ut, men vi har altså spilt dobbelt så mange kamper; det samme som Nidaros. Litt lettere og riktigere blir det om vi «amerikaniserer» tabellen med seier-/tap-koeffisient. Da går Gimle rett til topps, mens vi dumper ett trinn ned.  Men heller ikke dette forteller hele historien. Hvilke motstandere som gjenstår er nesten viktigere enn kampene som er spilt, og for vår del innebærer innspurten før jul en rekke vanskelige kamper.

Denne helgen står Bærum og Asker for tur, igjen.  Det er en blåkopi av programmet for nesten en måned siden. Lagene har endret seg siden sist: Vi har fått spillere tilbake fra skader og vi har fått Kevin på plass. Bærum har sin ene import ute etter operasjon, men har fått en ny import på plass. Asker fremstår med enda mer tyngde, bokstavelig talt.

Vi reiser til Oslo som en blanding av realister og optimister.

Tabellen:
1.00 Gimle
0.89 Frøya
0.75 Asker
0.71 Kongsberg
0.60 Fyllingen
0.50 Tromsø
0.37 Bærum
0.22 Centrum
0.12 Ammerud
0.10 Nidaros

Pål B.

 

 

Seier med et nødskrik

ETTER DEN SØTE KLØE…
(Tromsø Storm-Centrum Tigers 68-64)
Jeg vet jo at en sånn tittel på denne posten gjør at mange faller fra..: «Etter den søte kløe…? Hva f..n?» Men ordtaket heter altså «etter den søte kløe kommer den sure svie. Vi vant på Ammerud og Kongsberg forrige helg: Søt kløe. Vi kunne like godt tapt i dag = sur svie.
Det var spennende, men det var ikke pent. Det var jevnt, men burde kanskje ikke vært det. Vi leverte en svak kamp, men vant likevel – det er faktisk en kvalitet, det også. Å slippe inn 68 poeng mot et ligalag er ikke flaut. Ganske bra faktisk. Å score 68 er litt mindre stas.
All mulig cred til Centrum som kjemper en tøff kamp i bunnen av tabellen. De kom rett fra en knepen seier mot Nidaros i Trondheim til enda et oppgjør mot oss. De har kniven mot strupen, ryggen mot veggen, og sikkert masse annet rart. Men de kjemper ærlige kamper, de er alltid flotte motstandere. Hver gang vi stakk fra dem til en tilsynelatende komfortabel ledelse, kom de irriterende nok tilbake. De ville ikke tape. Og i hvert fall ikke uten sverdslag. Det var virkelig ikke avgjort før i siste sekund. Det viser i hvert fall med all mulig tydelighet at denne ligaen er uforutsigbar. Ingenting overrasker. På vei ut av hallen fikk jeg et litt misbilligende blikk fra en av de sentrale i Tromsø Storm, ikke helt fornøyd. Ikke vi heller.

HVIS INGEN GÅR I FELLA…

Vi er selvfølgelig superfornøyde etter helgen i Oslo. Hjem til Tromsø med to seire i sekken var viktig, tilfredsstillende og veldig mye annet. Men situasjonen er gjenkjennelig: De fleste lag som (over)presterer, føler plutselig at de er ovenpå. Det vanskelige er ofte å kopiere prestasjonen. Jeg kjenner det i hvert fall godt igjen fra mange turneringer med landslag: En overraskende og tøff seier blir ofte til en flat prestasjon i kampen etterpå. Litt uforklarlig egentlig, for det burde være mulig å holde på et momentum. Jeg får ofte en snodig referanse til «Musevisa», lett omskrevet for anledningen:

«Hvis ingen går i fella, men passer seg for den, Skal alle sammen snart få feire seier igjen!»

 Det er for dumt å i fella: Å tro at vi plutselig er blitt fantastiske over natten.  Det er lite smart å si til seg selv at Centrum bare er Johannes Dolven og lite annet. En hvilken som helst spiller som snitter på 15 returer, fortjener respekt. Og oppmerksomhet. En sulten «underdog› kan være livsfarlig; spør bare Kongsberg etter at de gikk på et tap mot nettopp oss. Vi fortsetter å bygge.  Vi bygger et lag, vi forsøker å finne en stil som passer oss og vi gjør det vi kan for å ta med oss viktige poeng i Firi-ligaen.  En seier mot Centrum denne helgen betyr at vi har to lag bak oss på innbyrdes oppgjør – Ammerud og Centrum.  Det er det viktigste akkurat nå. Vi er ikke ute etter å sjokkere. Vi er med for å prestere, og én ting er sikkert: Vi elsker å spille for et stort publikum.  I Kongsberg ble vi møtte av et prikkfritt arrangement, kanskje med litt færre tilskuere enn vanlig siden man hadde kommunisert flere kamptidspunkter. Og sånn er det blitt i Firi-ligaen: På flere arenaer leveres arrangementer det er grunn til å være stolt av. Vi gleder oss allerede til å spille for publikum i Trondheim.

Men først Tromsøhallen: Velkommen skal du være søndag kl. 16.30.  Kanskje trenger vi dere mer enn dere trenger oss, men vi gleder oss til det kanskje blir omvendt – at det faktisk er et must å være i Tromsøhallen på kampdager.

Sees!

PålB.

Egon Jekta gir kickback

EGON JEKTA + TROMSØ STORM = SANT!

Klubben inngikk nylig et samarbeid med Egon Restaurant på Jekta. Egon har vært en kjempesuksess på senteret etter åpningen tidligere i år. De tok kontakt med klubben for en stund tilbake med et ønske om å bli med på laget vårt. Vi er stolte over å samarbeide med Tromsø Storm, byens stolthet på basketballbanen. Vi gleder oss til å se hjemmekamper. Vi kommer til å være en aktiv medspiller for Storm, og vi feirer samarbeidet med en avtale som gir «kick-back» til Tromsø Storm, sier daglig leder Josefin Seropian.  Når du spiser og drikker hos oss, gir vi 10% av det du betaler tilbake til Storm, fortsetter hun. Alt du som kunde trenger å gjøre er å gi beskjed til servitøren om «Storm- avtalen» ved bestilling. Dette er ganske likt grasrotandelen til Norsk Tipping. Klubben er veldig glade for denne avtalen og håper selvsagt at denne kick-back avtalen skal gi noen kroner i klubbkassen.

Vi i Storm oppfordrer herved alle som spiser på Egon Jekta om å vurdere å støtte klubben.

Hovedsamarbeidspartnere

Jekta Storsenteri logo Sparebank1 Nord-norge Coop Extra logo Hermes logo Bedriftsystemer logo Pizzabakeren

Samarbeidspartner/Utstyrsleverandør

Macron

I samarbeid med

Sparebank1 Nord-norge - Samfunnsløftet

Samarbeidspartnere

Jobb og FritidTotalApartmentsKRAFT SportssenterBokstavhusetMacronDin TaxiBonordNeumann ByggEgon JektaIshavskraft

Følg oss på Twitter

Logo Thor Malnes, design og layout Hans-Henry Jakobsen
Wordpress publiseringsløsning

Copyright © 2015 Tromsø Storm
Breiviklia 2 Postboks 3621 9278 TROMSØ
E-post storm@tromsostorm.no
Organisasjonsnummer 886 210 752

Følg oss på
Twitter @tromsostorm
Facebook