Tromsø Storm

Du er her / »

Tap for serielederen

På grunn av litt teknisk probemer så kommer noen ord fra sist helgs kamp mot Gimle i Bergen nå;

 

RIBBE(T) I BERGEN
(Gimle–Tromsø Storm 93-58).
Julen er tid for ribbe, men også for å bli ribbet viser det seg.
Fredagens trening: Spill på én kurv, siste possession: Plutselig ryker kneet til Kevin – skjønt vi vet ikke ennå hvor galt eller bra det kan gå. Han skal til undersøkelser i morgen, men det var helt uaktuelt å spille i dag. Dermed sto vi plutselig med en «big» i minus, men ikke bare det – Kevin er en kar som har vist seg viktig for laget på flere måter. Ikke nødvendigvis det beste utgangspunktet for kamp mot serieleder Gimle dagen etter.
Vi er et av de få lagene i Firi-ligaen som reiser med 10 spillere – kravet er minst 8 når lagene drar på tur. For oss er det viktig at vi har muligheten til å gi flere spillere gode minutter; det er faktisk eneste arena for mange av dem.
Og selv om vi tidlig kom bak protokollen, følte vi stadig vekk at vi hadde heng på dem – at spill og sjanser kanskje ville gi oss muligheter med litt tålmodighet. Men akkurat tålmodighet er vi ikke best forspent med…
Det er litt merkelig å ha sett stream fra Gimle-Kongsberg fredag da verken hjemmelag eller bortelag traff kurven. I dag var i hvert fall rusten borte for Gimle. Espen Fjærestad var tilbake der vi har vært vant til å se ham, ikke minst fordi Gimle kanskje er Norges beste lag til å flytte ball inntil den havner i riktige hender på rett tidspunkt.
Den første sesngen av Firi-ligaen er i det hele tatt vanskelig på bli klok på. Alle lag slår alle lag, til dels med overraskende store sifre i mange kamper. Det er tett og vanskelig mellom tre lag i bunnen av tabellen, mens hva som helst kan skje på plassen 1-7.
Vi har to kamper igjen før jul – et «må vinne»-oppgjør mot Nidaros lørdag. Så kommer vi tilbake fra Trondheim søndag kl. 13.30; det føles jo litt rart å kunne få dårlig tid til hjemmekamp mot Bærum hvis flyet er forsinket.
Apropos fly og forsinkelser: Dagene blir unektelig litt lange og spesielle når vi står opp 06.00 for å rekke fly – for så å sitte på Flesland med halvannen times forsinkelse på vei hjem: Ankomst Tromsø 00.05.
Bergen, 12.desember
PålB.

Følg oss på sosiale medier

Grasrotandelen

Årverste. Årsbeste.

(Tromsø Storm–Frøya 69-86)
Det er en utrolig dårlig kombinasjon: Laget i ditt hjerte, laget du heier på eller laget du er ansvarlig for, presterer årsverste i 35 minutter. Samtidig er tribunene fulle av positive folk som har valgt å bruke ettermiddagen på basketball: Årsbeste fremmøte!
Sorry! Beklager! Dette var kort og godt ikke bra nok fra vår side. Dere fortjener bedre.
Og det gjør vel egentlig vi også om jeg skal være ærlig. Vi gjør faktisk det vi kan for å prestere best mulig når det gjelder. Men ingen bør være overrasket om motstanderen tenker eksakt det samme. For eksempel Frøya som ble ydmyket av Bærum på fredag.
Denne eliteserien er snodig. Lag går fra det enestående til det helt middelmådige, eller omvendt. Noen har fortalt meg at vi skjøt 12% fra 3-poengsdistanse før pause i dag. Det er jo nesten ikke til å tro, men forklarer i så fall hvorfor vi lå bak i protokollen.
Følelsen av at ingenting funker er ganske håpløs: Uansett hvem du setter inn, ser det ut til at det er en dårlig dag, mens motstanderen treffer på alt. Tilsynelatende.
Bak meg, på tribunen, satt gode venner fra Frelsesarmeen i Tromsø. Klare for å heie. Klare for å se oss prestere. Men selv ikke denne gjengen kunne frelse oss fra det vonde på banen.
I et litt videre perspektiv er det ikke fullt så galt. Som allerede nevnt; dette er en serie der alle slår alle. Der potensielt gode lag går på uventede blemmer, og der underdogs plutselig får til noe. Vi styrer stadig vekk mot et sluttspill, tror vi. Og vi skal gjøre alt vi kan for å gi oss selv et best mulig utgangspunkt.
Det hadde vært innmari hyggelig om dere kommer også om 14 dager. Da møter vi Bærum i Tromsøhallen før vi går inn i juleferie.
Takk for at dere var med oss i dag!!
PålB.

CAM-ERAT?

En basketballsesong er hektisk. Kampene kommer ofte tett som hagl, og for oss som kommer nordfra, handler det ofte om dobbeltkamper når vi drar sørover. Det er som regel tidlig opp – flytur, biltur, hotellrom, spise sammen, sove sammen – og så hjem. Endelig har vi hatt en kjærkommen spillepause. For en uke siden hadde alle Firi-ligalag fri etter landskampen torsdag. Noen lag benyttet sikkert fridagene til å stå på enda litt mer, jobbe enda hardere. Vi tillot oss noen dager uten basketball, og tror vi hadde godt av det.  Svaret får vi søndag.

Når Frøya er motstander, blir det et gjensyn for mange av Storm-spillerne. Jeg kjenner ikke Cam Gregory, og har i hvert fall ikke møtt ham, men stoler på mine spillere som gir ham gode skussmål.  Det virker som om Cam har mange gode kamerater i Tromsø, men det er neppe noen grunn til å gi bort hyggelige julegaver til motstandere så tidlig i desember.


Frøya ble ikke tippet helt i toppen før sesongen, men har startet sesongen godt, med bare to tap – begge for naboer i vest, Fyllingen og Gimle. Det vil si, inntil fredag kveld. Frøya røk på et overraskende stort tap for Bærum på hjemmebane, men likevel: Frøya er kort og godt et lag å regne med, og en tøff oppgave for motstanderne også på bortebane. Bergenserne hevder, foreløpig med ordene i behold, at tyngdepunktet i norsk basketball har flyttet vestover: tre lag fra Bergen på tabelltopp, fem spillere fra Gimle på landslaget. Vi andre får gjøre det vi kan for å sørge for balanse i regnskapet. Ingen husker hvordan tabellen så ut i desember når vi nærmer oss sluttspill våren 2022.

Vi skal gjøre vårt. Vi har hatt gode treninger denne uken med de aller fleste på plass, skadefrie. Det er litt nytt for oss

Det hadde vært hyggelig å se dere i Tromsøhallen søndag.

Arctic Pride – en viktig sak!

I forbindelse med kampen mellom Tromsø Storm og Kongsberg Miners sist søndag ble det satt fokus på Arctic Pride kampanjen.

En viktig kamp mot homohets innenfor idretten. Både Storm og Miners viser støtte for saken og regbuekortet mot homohets. Fint bilde for en viktig sak! 💓

Herlig seier etter overtid

Å NEI!! IKKE IGJEN..!?!
(Tromsø Storm – Kongsberg Miners 86-81 e.e.o.)
Tankene var mange da Ognjen Nisavic satte inn 2 poeng til uavgjort resultat 74-74. På vei inn ekstraomgangen var det vanskelig ikke å få flashbacks til forrige helg da vi hadde kampen mot Asker i vår hule hånd – for så å tape den i ekstraomgang.
Og om de 40 minuttene før ekstraomgangen hadde vært dramatiske, med ledelse som forsvant og minus i protokollen som ble hentet inn igjen: Ekstraomgangen ble en tilsynelatende endeløs rekke av misbrukte sjanser. Men det gjaldt begge lag. Normalt svært pålitelige straffeskyttere bommet i kritiske øyeblikk. Vår beste ballbehandler fomlet bort ballen med bare halvannet minutt igjen. Det ble fem sabla lange minutter før vi endelig kunne juble for seier nummer to over Kongsberg.
Det er ikke mer enn fire dager siden Miners høvlet over Bærum i en svært ensidig forestilling. Og etter at vi slo dem 78-73 i Kongsberg, har de styrket laget: Bryan Alberts blir bedre og bedre. Aly Hudgins tilbake. Det så vanskelig ut.
Men om det er én ting jeg har lært etter tre måneder i Tromsø; dette er en gjeng som nekter å gi seg, som ikke tar med seg negative tanker inn i de siste minuttene. Det har imponert meg og fascinert meg. «Grav deg ned i tide» påstås å være et godt råd. Ikke dette laget.
Miners-coach Stein Erik Rotegård har selvfølgelig rett: Det er vanskelig å vinne kamper når du skyter dårlig. Vi har vært der selv, kampene der vi spiller oss til gode skudd, men bommer på de fleste.
Vi går inn i en fortjent frihelg om en uke med tro på videre utvikling i siste seriehalvdel. Vi har innbyrdes fordel mot Kongsberg..! Det er faktisk ganske kult.
Se statistikk fra kampen her.

Hovedsamarbeidspartnere

Jekta Storsenteri logo Sparebank1 Nord-norge Coop Extra logo Hermes logo Bedriftsystemer logo Pizzabakeren

Samarbeidspartner/Utstyrsleverandør

Macron

I samarbeid med

Sparebank1 Nord-norge - Samfunnsløftet

Samarbeidspartnere

BonordNeumann ByggMacronKRAFT SportssenterJobb og FritidEgon JektaBokstavhusetDin TaxiTotalApartmentsIshavskraft

Følg oss på Twitter

Logo Thor Malnes, design og layout Hans-Henry Jakobsen
Wordpress publiseringsløsning

Copyright © 2015 Tromsø Storm
Breiviklia 2 Postboks 3621 9278 TROMSØ
E-post storm@tromsostorm.no
Organisasjonsnummer 886 210 752

Følg oss på
Twitter @tromsostorm
Facebook