Tromsø Storm

Du er her / »

Ny og viktig avtale for Storm

Hermes logoI dag kunne vi presentere en av de viktigste avtalene i klubbens historie sett med sportslige øyne.

Tromsø Storm har i alle år trent og spilt kamper i Tromsøhallen. Det har vært vår egen storstue og lekegrind. Men over tid har det vist seg at slitasjen har vært stor; ikke bare på gulvet i hallen, men også på spillerne som bruker den. Basketball skal spilles på parkett! Det mener de fleste basketballspillere, men tilgangen til og på ideelle fasiliteter er mangelfull i byen vår. Syntetiske banedekker har helt andre egenskaper enn parkett, og gir beviselig slitasjeskader og akuttskader. Derfor er vi ekstra glade for å ha fått til et historisk og viktig samarbeid med Kraft Sportssenter – med en av våre gode hovedsamarbeidspartnere Hermes som sponsor for prosjektet. På Kraft finnervi  trolig byens beste fasiliteter, og da spesielt to ideelle idrettshaller med svært godt vedlikeholdte parkettflater. Det er lyst og luftig og med flere kurver som gjør treningene mer effektive. For spillerne vil dette bety en bedre treningshverdag med færre belastningsskader. I tillegg er det helt optimalt for elitespillerne på Tromsø Storm å kunne bruke treningssalen på Kraft, både til individuell trening, fellestreninger, restitusjon, styrke- og sal trening. For oss er dette så nært et ideelt tilbud som det er mulig å komme.

Vi ønsker å rette en STOR TAKK til Kraft og spesielt Hermes som har gjort dette mulig. Vi kommer fortsatt til å trene i Tromsøhallen, og vi kommer fortsatt til å spille kampene våre der. Det er få arenaer i Norge som gir en bedre ramme for spillere og publikum enn Tromsøhallen når det mobile parkettgulvet er lagt. Men spillerne er veldig glade og takknemlige for at avtalen med Kraft nå har kommet på plass.

Les mer i saken til iTromsø

Følg oss på sosiale medier

Grasrotandelen

Pressemelding:

Pressemelding:

Akiean Frederick kom til Norge og Tromsø for litt over en uke siden. I dag tok vi farvel med ham da han satte seg på flyet tilbake til Columbus, Ohio.  Det siste Akiean gjorde før han dro til Norge i september, var å oppsøke kiropraktor i USA. En ryggplage og det første møtet med norsk basketball og Tromsøs spillestil ble en umulig kombinasjon. Det ble dermed med kun to kamper for Akiean i Storm-drakten. Vi skilles som venner, og vi er sammen blitt enige om at opptrening i hjemlandet er viktigere enn å risikere ytterligere komplikasjon i full trening med Storm.

Klubben har allerede starte jobben med å finne en ny spiller. Når den vil være på plass er uklart.

To tap i Bergen

Tromsø Storm spilte to tøffe bortekamper i Bergen denne helgen. Lørdag ble Frøya for sterke etter pausen og vant til slutt 92-72. Søndag var det en enda jevnere affære da Fyllingen trakk det lengste strået mot guttan og vant 95-87. Vi manglet både kaptein Henrik Lange, samt sentrale spillere som Anders Solem og Hallvard Venstad Staff som begge fortsatt er ute med skader. Nedenfor finner dere noen betraktninger fra trener Pål Berg etter hver av kampene;

Frøya-Tromsø Storm 92-72
Da står det 1-1 i oppgjør mellom Tromsø og Frøya denne sesongen, og 1-1 for Tromsø i kamper i Firi-ligaen (det føles litt rart ikke å kunne si bl.no, men man forsøker så godt man kan…). Du som var til stede i hallen, eller du som så kampen på Tv2Play har sikkert en mening om vårt møte med Frøya. Kanskje tenker du at vi ble utspilt og avkledd i dag – eller du er av den hyggelige typen som mener at det var en tilfeldig dårlig kamp. For å være ærlig er det av mer akademisk interesse hva nettopp du tenker. Selv er vi langt fra fornøyd. Ikke overraskende var Frøya et helt annet lag i dag enn da vi møtte dem for tre uker siden. De har komplettert laget med flere klassespillere og laget ble disponert mer kynisk. Det er til å skjønne. Men faktum er uansett at Frøya var bedre enn oss på alle statistikk-kategorier i dag. De skjøt bedre, de tok (marginalt) flere returer, de ga fra seg ballen sjeldnere, men stjal den oftere enn vi klarte. 10 av 23 fra straffelinjen er ikke bra nok. 16 av 35 innenfor 3-poengslinjen holder heller ikke, men likevel sliter vi med å gå i dype depresjoner. Det var aldeles nydelig å ha Olle (Welander) på plass igjen. Stadige turer ut for å sjekke blodsukkeret, men deler av det han presterte var søtt nok.

Det er vanlig for referatskrivere å finne bortforklaringer når et lag taper. Selvfølgelig kan vi også finne ett og annet som kan (bort)forklare tapet, men det er ikke særlig konstruktivt. Vi tror at vi har mer å gå på. Vi vet at vi har flere spillere som snart er friskmeldt. Vi vet at vi om en uke ser annerledes ut. Om det blir bedre? Tja, det gjenstår å se, men det viktigste er at vi tror på det. Vi gjør dumme ting. Vi treffer dårligere avgjørelser. Men vi er i bedring. Dagens beholdning for oss var ikke minst den defensive jobben før pause. Vi hadde heng på Frøya. Et par fast breaks mot oss, og foul på to av Frøyas 3-poengs-skyttere ga dem en liten luke. Dumt? Ja, kanskje, men det avslørte hjerte for det vi forsøker å få til. Fyllingen kan bli en minst like hard nøtt å knekke i morgen. Men vi får uansett blanke ark og fargestifter. Min policy er 1) at vi alltid refererer og informerer uansett resultat. 2) at jeg aldri forgyller eller henger ut enkeltspillere når jeg oppsummerer kamper. Jeg har til gode å se den spilleren som ikke gjør det han kan for å prestere maks. Vurderingen av innsatsen tar vi internt; ikke i offentligheten på en FB-side. Om en uke har vi kanskje fått mye av dette på plass. Vi ønsker mest av alt å vise oss fra vår beste side i Tromsøhallen. Men det hadde ikke gjort noe å få med seg en oppmuntring mot Fyllingen heller…

Fyllingen-Tromsø Storm 95-87
Det tok ikke mer enn 7 minutter av kampen før vi var opp med 13 poeng. Det meste funket mot Fyllingen – det så kort og godt ganske bra ut. Med 50 sekunder igjen av 1.periode var vi fortsatt opp med 10 poeng før hjemmelaget kom til hektene. Derfra og hele veien ut ble det i realiteten en kamp som var åpen og uviss. Vi lå bak med 10 inn i de siste minuttene, men klarte å samle oss til en sluttspurt som kunne holdt. Vårt inntrykk var etter hvert at Fyllingen traff på det meste de kastet i vei mot kurven; noen skudd var faktisk nettopp det – ballkasting av det litt desperate slaget. Vi slet med å få ballen gjennom nettmaskene selv om tilbudene var mange. Statistikken forteller riktignok en litt annen historie, men dette var ikke sekretariatets beste dag, for å si det sånn… I en ny liga, med ny sponsor og med TV2-avtale, er det mye som skal og bør stemme. Stadige og litt uforklarlige stopp i spillet er uheldig. En hel kamp som ikke blir streamet er svakt – ingen fikk se Frøya-Tromsø å TV2Play i går. Det vi derimot har orden på i Norge er reglene for sokkefarger. En av våre spillere risikerte i dag å sørge for at klubben fikk bot fordi han ikke hadde hvite sokker… Mange synes nok det er litt snodig regelpraksis når det som er utenpå sokkene er noe som hadde passet bedre på Høstutstillingen. Jeg skulle gjerne hatt et alvorsord med skodesignere.

Om en uke sees vi i Tromsøhallen når Centrum kommer på besøk!

Pål B.

 

TØFFE TAK I BERGEN

Vi er litt fornøyd med seier i den første seriekampen. På hjemmebane. Etter måneder uten aktivitet. To poeng, livlig på tribunen. God stemning. Men det blir verre.

Allerede denne helgen får vi tøff motstand i Bergen. Da vi møtte Frøya i forsesongsturneringen for snart tre uker siden, var det trening og bare det. Frøya-coach Baard Stoller skjelte ikke altfor mye til resultater, og eksperimenterte i samtlige tre kamper. Og tapte alle. Men Baard visste svært godt at Frøya kom til å vise seg frem som noe helt annet i seriestarten: De slo et redusert Fyllingen-lag ganske komfortabelt, og så kort og godt gode ut: Juan Ferrales og Johan Flaa. Wayne Stewart og Corey Brown. Motstanden ble rett og slett for god, og utfordringene for mange for Fyllingen. Derfor er det ingen grunn til å tro på enkle kamper i Bergen. Vi møter Frøya lørdag, og vet litt om hva som møter oss. Vi har vært gjennom en vanskelig periode med skader og sykdom, men er snart nesten fulltallige. Olle Welander har lært seg å leve med diabetes, og er klar i helgen. Hallvard Staff er snart i trening igjen, og Håvar Brattli er spilleklar neste helg. Det hjelper. I tillegg er vi spente på hva Akiean Frederick kan levere for oss. Han kommer rett fra karantene i Oslo til spille i Bergen etter bare tre treninger med laget. Søndag møter vi et sterkere Fyllingen-lag. Det er elitelaget som historisk har svingt mest i prestasjonene – fra det svært gode til det ditto middelmådige. Sist helg spilte de uten Nikolas Skouen og Magne Fivelstad. De er sannsynligvis på plass igjen denne helgen. Fyllingen har fått en svært god skytter fra Kongsberg i Nikolas Skouen og har fra før en av Firi-ligaens mest robuste spillere i Magne Fivelstad. Vi savner for vår del fortsatt høyde og tyngde med Anders (Solem), Hallvard (Staff) og Håvar (Brattli) ute.

Vi er i stadig utvikling, og gleder oss enormt til alle spillerne er på plass. Når vi er tilbake i Tromsøhallen neste helg håper vi å se enda flere på tribunen: Vi har plass til alle, og vi trenger deg!!

Kampene kan sees på TV2 Play (krever abonnement). Se mer informasjon om kampstart ovenfor.

Presentasjon – Elisar Johansen

Tromsø Storm startet sesongen med seier over Ammerud sist søndag. Vi fortsetter å presentere spillerene i årets Storm-stall – i dag er det en tredje og siste nykommer fra EB-85 Elisar Johansen;

#36 Elisar Johansen
Guard, 191 cm, 19 år

Elisar er en av tre nye Storm-spillere – importer vil noen kalle dem, men de har altså valgt å satse på Tromsø i stedet for et ligalag på Østlandet.  Elisar er opprinnelig Sandvika-gutt, men gikk til EBs 02-lag sammen med Hallvard i 2019. Joachim, Hallvard og Elisar har vært sammen i tykt og tynt de siste årene: På NTG Basket på dagtid og sammen i EB på kveldstreninger.  Elisar var lenge i tvil om hvor veien skulle gå videre etter videregående, men han fant fort ut at han aller helst ville fortsette basketballkarrieren og aller helst sammen med vennene fra EB. Elisar er atletisk og allsidig, og går alltid for full spiker!

En drømmehelg UTEN  basketball:
Helgen begynner hjemme i Bærum med knallvær, da snakker vi sommer, sol (27-29 grader) og en skyfri himmel. Dagen begynner med en god natts søvn, 4-6 egg i panna og ferskt surdeigsbrød. Dette følges av en klassisk bordtennis match mot faren min, hvor at jeg gruser han i en best av fem. Håkon ringer etter matchen for å høre om jeg skal plukkes opp til pumping på Ippons styrkerom i Nadderudhallen, jeg svarer selvfølgelig ja. Der møter vi Jostein, Joachim, Vegard og Hans Leo, og får Mr. Olympia verdige «pumps».  Etter styrkeøkten stikker vi til meg og møter Hallvard og Junmiao, for et herremåltid som faren min står for. Vi avrunder dagen med et bad ved DNV (Det Norske Veritas) på Høvik, hvor alle får eksperimentert med diverse triks og morsomme hopp fra litt under 2 meter. Neste morgen kjører Hans Leo til Larvik med Håkon og meg. Kjøreturen består av allsang og det de kaller «skitprat» i Tromsø. Vi kjører en ny styrkeøkt når vi kommer frem, og tar det lugnt resten av dagen. Når det begynner å bli mørkt er det et siste måltid for å runde av helgen, som består av ovnsbakte poteter i olivenolje, pepper og salt, Hans Leo sin ruccola salat, og noen saftige mørbrader grillet av «Chef Elle». Dette nytes med en flaske rødvin, god stemning, og godt humør.

En drømmehelg MED  basketball:
Blow-out seier for kongepokalen som et resultat av utrolig lagspill, etterfulgt av et utrolig festmåltid.

Norsk basketball – hva inspirerer deg:
Det utrolig hyggelige miljøet.

Norsk basketball – hva frustrerer deg:
Jeg skulle veldig gjerne ønske at det var større og mer sentralt, slik at det kunne bli tatt mer seriøst, og at det var bedre anlegg for å drive med basket (dvs. ikke blått gummigulv og treninger etter kl. 21).

Hovedsamarbeidspartnere

Jekta Storsenteri logo Sparebank1 Nord-norge Coop Extra logo Hermes logo Bedriftsystemer logo Pizzabakeren

Samarbeidspartner/Utstyrsleverandør

Macron

I samarbeid med

Sparebank1 Nord-norge - Samfunnsløftet

Samarbeidspartnere

Neumann ByggEgon JektaBonordMacronBokstavhusetIshavskraftTotalApartmentsJobb og FritidKRAFT SportssenterDin Taxi

Følg oss på Twitter

Logo Thor Malnes, design og layout Hans-Henry Jakobsen
Wordpress publiseringsløsning

Copyright © 2015 Tromsø Storm
Breiviklia 2 Postboks 3621 9278 TROMSØ
E-post storm@tromsostorm.no
Organisasjonsnummer 886 210 752

Følg oss på
Twitter @tromsostorm
Facebook