

Det ble en tøff lørdag for Tromsø Storm på flere måter. Først så fikk laget vite om den tragiske bortgangen til tidligere Storm-spiller Keon Lawrence (32), så ble flyet til Oslo forsinket og sen ankomst før kampen og til slutt så ble det en kamp under pari der Storm tapte 70-66 i en jevn batalje. Trolig var det en del spillere som opplevde en litt tøff dag med meldingen om Keon og det påvirket nok litt deres prestasjoner. Basketkamp blir liksom litt “meningsløst” opp i alt dette her. Men kampen måtte spilles og viktig var den også for begge lag. De kjempet jevnt og trutt gjennom hele oppgjøret og det var til slutt hjemmelaget som kunne innkassere seieren.
Storm-guttan hadde en godkjent forsvarskamp, forutenom at Centrums Magnus Mitvedt fikk herje litt for mye og scoret hele 31 poeng. Storm på sin side bommet veldig mye på skuddene i kampen. Guttan traff på kun 37% av 2-poengsskuddene og fattige 19% fra 3-poengslinjen. Spesielt det siste var litt avgjørende for Storm siden det er at av deres sterkeste våpen. Bare i sluttminuttene bommet de på alle sine fem 3-poengsskudd, og kanskje burde man ha gått for andre avslutninger når skuddene ikke satt i den kampen. Uansett så ble det et tap og vi må bare se opp og fremover. Hos Storm var det Kevin Altidor og Cameron Gregory som ledet ann med 18 poeng hver. Videre så Marcus Wynn hadde 9 og Johannes Rydningen Lange hadde 8, men begge slet voldtsomt fra 3-poengslinjen. Marcus var 1 av 9 og Johannes hadde en svart dag med 0 av 7. Heldigvis er det veldig sjelden at to av våre skyttere sliter så mye, og vi tipper de allerede gleder seg til neste kamp for å rette opp “kjerringa”. Kampen ble tapt men i går var det ikke det sportslige som hadde det største fokuset, ganske så naturlig.
Storm-guttan skal nå ha en lukket minnestund mandags kveld for Keon, ledet av vår spiller og pastor Stephen Mayes. Og klubben vil hedre Keon neste helg i kampen mot Bærum med både svarte sørgebånd og 1 minutts stillhet før kampstart. I denne stund er det viktig å ta vare på hverandre, minnes Keon og alle de gode stunder man hadde i lag og sende varme tanker til hans familie. Så får guttan rette fokuset etter dette på det sportslige som venter på dem neste helg.
#R.I.P.Keon#LoveU4ever#SamholdGirStyrke <3

Det er med vantro vi har fått melding om at Keon Edward Lawrence er død. Den tidligere Storm-spilleren ble innlagt på sykehus i går og døde i dag tidlig. Nyheten sender sjokkbølger blant spillere, andre i klubben og alle andre som har lært han å kjenne. Keon ble kun 32 år og etterlater seg en sønn.
Keon spilte for klubben fire ganger i perioden 2014-2019. Første året ble han fort en publikumsfavoritt, en meget god basketspiller som var spennende å se på og han ble faktisk kåret til Årets spiller i BLNO den sesongen. Etter dette har han ved tre anledninger spilt siste del av sesongen, senest i mars i år. Keon var en sosial og meget hyggelig person som vant mange hjerter i Tromsø, og det er utrolig tragisk at han har gått bort så ung og uventet. Dette er en tung dag i klubbens historie.
Klubben ønsker å rette de varmeste medfølelser til hans familie og venner, og vi lyser fred over hans minne. Keon var elsket av mange og vil alltid være i våre hjerter og tanker – R.I.P. Keon Lawrence! <3

I ettermiddag braker Centrum Tigers og Tromsø Storm sammen i Vulkanhallen. Trømsøgutten Henrik Lange tar i mot sine gamle lagkamerater til det andre møtet så langt i år. Storm slo Centrum 105-103 etter to ekstraomganger for litt over en måned siden i Tromsøhallen. I dag tipper vi Henrik & Co. ønsker revansje. Dette er en veldig viktig kamp for begge lag. Hvis Centrum taper så taper de viktig terreng til lagene foran seg på tabellen, og er i bunnen med Nidaros og Asker. Skulle Storm vinne så øker luken til lagene bak seg samt at Storm vil ha innbyrdes oppgjør på Centrum ved eventuell poenglikhet etter endt grunnserie, noe som kan bli viktig. Uansett tror vi dette blir en tett og jevn affære.
Simen Samuelsen & Co. reiser til hovedstaden med ønske om å komme på vinnersporet igjen etter et surt og unødvendig tap for Frøya forrige helg. Forutenom Anders Solem og Stephen Mayes, som begge fortsatt er i opptrening, så er Storm fulltallig når de møter Centrum. For første gang i år er veteranen Hani Issalhi med på en bortetur, noe som selvsagt er positivt. Videre rapporteres det om en frisk og skadefri tropp som skal kjempe for to viktige poeng i dag. Nøkkelen i denne kampen er å kontrollere Magnus Midtvedt og Øivind Lundestad, som er Centrums viktigste spillere. Det ryktes også at forwarden Marko Lepovic er reist og ikke vil spille mer for dem fremover, noe som burde gi Storm en enda større fordel under kurven. Men hjemmebane er alltid bra og vi tror Centrum vil gi tøff motstand.
Kampen kan sees på Norgessporten for de som har Amedia +. Linken til kampen finner du her.

Tromsø Storm tok i mot Frøya til et viktig oppgjør i Tromsøhallen i ettermiddag. Kampen åpnet godt for Frøya og deres beste spiller Ognjen Nisavic som scoret i de tre første angrepene i kampen. Det til tross for at Storm viste at det var viktig og prøve å kontrollere han for å øke sine sjanser for seier. Både godt spille av Frøya og ikke fullt så godt forsvar fra hjemmelaget gjorde at det ble en kamp der Frøya ledet for det meste. Hver gang Storm tok igjen Frøya så scoret de en eller to 3-poengere og rykket i fra igjen. Dette gjentok seg flere ganger de første 25 minuttene av kampen. Spesielt Ognjen Nisavic herjet med Storm. Selv de gangene Storm klarte å spille tøft forsvar på han så klarte han å score. Nisavic ble til slutt tungen på vektskålen i dag og endte opp som kampens toppscorer med hele 36 poeng. Frøya var bedre i alle skuddkategoriene enn Storm, både straffer (80-78%), 2-poengere (66-58%) og 3- poengere (37-27%) samt at de vant returstatistikken (36-34). Storm scoret nok poeng i angrep men klarte aldri og kontrollere guardene hos Frøya, og dårlig forsvar og hjelpeforsvar av Storm gjorde at de fikk for mange åpne skudd. Frøya var i tillegg flink å finne åpninger under kurven de gangene Storm klarte å demme brukbart opp utenfor 3-poengslinjen. Dermed ble det et litt kjedelig tap på hjemmebane for første gang siden serieåpningen den 21. september da Storm tapte for Nidaros Jets.
De beste på Storm i dag var Kevin Altidor (bildet – 33 poeng), Johannes Rydningen Lange (21 p.) og Cameron Gregory (18 p. og 18 returer!). Ellers av de andre var det bare Marcus Wynn som klarte å bidra brulbart offensivt i dag. Han endte på 12 poeng der alle kom bak 3-poengslinjen. I dag fikk man ikke så mye fra hverken Simen Samuelsen eller Aron Nielsen Finstad fremover på banen. Men som sagt var det det individuelle og lagmessige forsvaret som Storm slet med i dag. Her er det en del som må rettes på fremover. Vi skal selvsagt gis ros til Frøya for å spille en god og smart kamp, og det var en fortjent seier til dem. Dermed krøp de helt i ryggen på Storm på tabellen og med en kamp mindre spilt så er de kun en seier bak Storm på fjerdeplass, men de har nå vunnet begge kampene mot Storm og har innbyrdes oppgjør på Storm ved eventuell poenglikhet etter endt grunnserie.
Aslak Smalås og Ronny Lange var ikke fornøyd med forsvarsspillet i dag og må nok fokusere på dette i uken som kommer før de skal til Oslo og møte Centrum Tigers i Vulkanhallen neste søndag.
Se statistikk fra kampen her.