Tromsø Storm

Du er her / »

Pressemelding: MILLIONGAVE TIL TROMSØ STORM

Tromsø Storm er en av de mest meritterte klubbene i basket-Norge, og blant nord-norske idrettslag. Klubben har også bygd opp en posisjon og solid merkevare i Norge de siste 20 årene. Klubben kan skilte med hele 4 seriemesterskap, 1 NM-gull og 6 NM-sølv. Klubben har vært en foregangsklubb i norsk basketball i mange tiår og har preget sporten både sportslig, organisatorisk og på arrangementssiden. Klubben har også bidratt mye i bybildet og ikke minst blant barn og unge. Klubben har klart å hevde seg selv om ressursene ikke alltid har vært så lett tilgjengelig, og har til tross for dette klart å utvikle både topp, bredde og arrangement. Klubben har slitt mye med økonomien de siste ti årene, og har gjort en enorm innsats for å få klubben på fote igjen.

Klubben kan i dag, med enorm glede, meddele at bergenseren Trond Mohn har gitt klubben en gave på en million kroner! Trond Mohn, som er kjent for å ha gitt flere milliarder i støtte til utdanning, forskning og idrett over en årrekke, har gitt en enorm håndsrekning til klubben vår. Klubben tok kontakt med Mohn for en tid tilbake, og med god hjelp fra noen idrettsvenner i byen, har klubben fått tidenes førjulsgave. Det var helt surrealistisk å få en telefon fra Trond Mohn personlig der han informerte om gaven, sier styremedlem Ørjan Sandvik Hansen. Jeg ble helt målløs – for en fantastisk person han er, fortsetter Hansen. Mohn er trolig den privatpersonene som har gitt mest til idretten og samfunnet, og man kan ikke finne nok superlativer om denne trivelige og generøse bergenseren. Tromsø Storm er han evig takknemlig for denne gaven, som virkelig hjelper klubben opp på fote igjen.

Klubben har slitt med en negativ egenkapital i flere år og vil med denne gaven kunne «starte på nytt». I tillegg har klubben jobbet hardt og lyktes med å få flere samarbeidspartnere inn, som også ytterligere har styrket klubbens økonomi. Nye avtaler med både Coop Nord, Jekta Storsenter, Bedriftssystemer, Roald Madsen og Hermes har også vært av enorm betydning for klubben. Tromsø Storm vil dermed bli gjeldfri, få en sunn økonomi og kunne fortsette å være en ledende klubb innen basketball og nord-norsk idrett. Klubben retter også en enorm takk til de nye samarbeidspartnerne, og selvsagt alle andre partnere/støttespillere! Sammen har Mohn og dem gitt grunnlag for videre eksistens og utvikling. HEIA STORM!

Mer informasjon kan fås hos:
Ørjan Sandvik Hansen, styremedlem m. 98 22 19 28

Følg oss på sosiale medier

Grasrotandelen

Kollaps i siste periode

Tromsø Storm skulle revansjere gårdagens pinlige tap for tabelljumbo Centrum Tigers i dag når det møtte Bærum Basket i Nadderudhallen. Det åpnet virkelig bra og Kenneth Webbs gutter ledet hele 13-2 etter få minutter. De slapp inn seks poeng i første periodes siste minutt og ledelsen ble kun 22-16 etter de første 10 minuttene. Guttene spilte mye bedre enn lørdag, men slapp hjemmelaget litt for lett til i slutten av første og andre periode. Dette gjorde at Bærum ledet 38-34 halvveis. Kampen var jevn også i tredje periode men nok en dårlig avslutningen på perioden gjorde at Bærum ledet med sju poeng før siste periode, og i tillegg ble kaptein Aslak Smalås sendt i garderoben grunnet to usportslige feil. Det unge Storm-laget kollapset fullstendig i siste periode og tapte hele 29-5 i den, og kampen endte med seier 84-53 til Bærum. Storm-guttan reiser dermed tomhendt hjem fra Oslo i kveld og med sur smak i munnen.

I dagens kamp startet Aron Finstad enormt bra. Unggutten, som har vært et friskt pust og en stor overraskelse for Storm i år, scoret hele 14 av lagets 22 poeng i første periode. Til pause stod han med hele 18 poeng, men etter det ble det bom stopp for han. Bærum klarte å ta han helt ut av kampen etter den meget gode starten, og dessverre er det slik som kan skje med unge og urutinerte spillere. Aron kommer nok sterkere tilbake neste helg. Amerikaneren Shawntez Patterson hadde en dårlig kamp i dag. Alt for dårlig uttelling på skuddene (3 av 14 skudd) gjorde at han endte opp på fattige 7 poeng, men han noterte seg for godkjente 10 returer. Det virker som om de lokale guttene og han trenger litt mer tid for å få samspillet til og fungerer. Anders Solem (bildet) var totalt sett Storms bestmann i dag med 14 poeng og 10 returer. I dag som i går slet både Aslak Smalås og Henrik Lange offensivt. Duoen traff tilsammen kun på 4 av 15 skudd totalt, noe som ikke er godt nok. Laget er avhengig av mer poeng fra to av lagets mest rutinerte og beste spillere. Nå har laget mye å rette opp i den neste uken før de skal nok en tur sørover. Da skal de møte ligaens to beste lag, Asker Aliens og Kongsberg Miners, to kanontøffe kamper med andre ord!

Les mer om kampen i dag i iTromsø, Nordlys og Budstikka. Se statistikken her.

Årsverste og tap

Tromsø Storm hadde vunnet tre kamper på rad hjemme og med en nykommer i Shawntez Patterson som hadde fått en full treningsuke med laget, men det betydde ingenting. Storm presterte årsverste og klarte å bli det første laget som tapte for Centrum Tigers i år. Det startet jevt i første periode med hjemmelaget oppe 20-16, men så tok Centrum over kampen. Sluttresultatet ble hele 89-62 og et litt pinelig tap for guttan.

Trener Kenneth Webb (bildet) var ikke nådig etter kampen. Dette var trolig det verste tapet i hans Storm-karriere, og kanskje var årsaken en klassisk undervurdering av et bunnlag som stod uten seier på de første 9 kampene. Dette hadde nok trener Webb advart mot men guttan var ikke til å kjenne igjen fra de siste kampene. Energien og det normalt gode forsvarsspillet var fraværende. Selvsagt vet man at det svinger en god del for unge lag, men dette er sikkert et tap guttan ha unngått. Nykommer Shawntez Patterson ledet ann med 25 poeng og 13 returer og gjorde en godkjent kamp. Videre hadde Anders Solem og Aron Finstad 11 poeng hver. Kaptein Aslak Smalås og Henrik Lange hadde en dårlig dag på jobben og scoret kun henholdsvis 2 og 4 poeng. Det unge Storm-laget er avhengig at nøkkelspillere leder ann.

Vel, allerede søndag venter en ny tøff kamp mot Bærum Basket. Vi tror vi garantere en revansjesugen gjeng og håper guttan kommer tilbake på vinnersporet.

Les mer om kampen på iTromsø,Nordlys og basket.no.

Viktige kamper i Oslo

Kenneth Webb tar med sine gutter til Oslo denne helgen. Lørdag møter de bunnlaget Centrum Tigers og søndag er det Bærum Basket. Begge kampene er viktige for å kunne ta et skikkelig sjumilssteg vekk fra nedre halvdel av tabellen.

Centrum har tapte alle kampene så langt, men spilte en god kamp sist helg mot Nidaros Jets. De tapte knepent 78-84 men presterte årsbeste. Vi håper Henrik Lange & Co. ikke undervurderer dem, men gjør jobben og tar sin fjerde seier på rad. Bærum har som Storm tre seiere på rad. Matthias Eckhoffs gutter har prestert bedere og bedre den siste tiden og blir en solid og tøff utfordring for guttan. Nykommer Shawntez Patterson har fått en uke med trening med sine nye lagkamerater og han rapporteres å se bedre og bedre ut. Kenneth mangler kun Johannes Rydningen Lange (nylig operert) og Audun Bangsund (militæret). De andre guttan har fått med seg en stor dose selvtillit de siste kampene. Vi tror de er klar for oppgavene til helgen. Kommer de hjem med to seiere så kan man begynne å se oppover på tabellen – ingenting hadde vært bedre.

Debutanten avgjorde thriller

Hele 778 tilskuere (årsbeste) hadde funnet veien til Tromsøhallen i dag for blant annet å se klubbens nye amerikanske spiller Shawntez Patterson. Og det kunne ikke vært en bedre avslutning på kampen for han og laget. Shawntez avgjorde kampen med en 3-poenger når det gjenstod 1,2 sekund og Tromsø Storm vant thrilleren 75-72, til enorm jubel fra de fremmøtte. For en debut og for en viktig signering av klubben. Storm må igjen takke Coop Extra, Jekta Storsenter, Bedriftssystemer, Roald Madsen og Hermes for å ha gjort dette mulig!

Nykommer Shawntez ankom Tromsø sent torsdag og hadde bare hatt to treninger med laget, samt en solid dose jetlagged. Men det skulle man neste ikke tro. Debutanten ble i lag med Aron Finstad lagets toppscorer med 20 poeng. Han hadde en god debut for klubben men har nok en god del mer på lager. Og det lover godt for tiden fremover. Nevnte Aron Finstad gjorde nok en god kamp og unggutten fortsetter sin fine utvikling. Både Henrik Lange, Anders Solem og kaptein Aslak Smalås gjorde også en god kamp. Faktisk viser hele Storm-laget at det bor masse spennende i dem. Når guttan nå får spilt inn Shawntez mer og Johannes Rydningen Lange er skadefri kan dette laget bli skumle utover i sesongen.

I dagens kamp var det to lag som ville mye. Begge spilte godt i første halvdel av kampen og fulgte hverandre som skygger. Til pause stod det 41-41 og publikum ante en thriller. Men i tredje periode gikk mye i stå for hjemmelaget. Gimle spilte veldig bra og utnyttet Storm-forsvaret til det fulle. Lorenzo Ricardo Cugini hos bortelaget scoret den ene 3-poengeren etter den andre og gjorde at Gimle ledet med hele 13 poeng før siste periode. Da var det sikkert ikke mange i hallen som trodde på Storm-seier, men en forrykende sisteperiode av Storm kulminerte i Shawntez sin avgjørende 3-poenger. En vanvittig avslutning på kampen og en fantastik stemning i hallen – dette tror vi vil trekke enda mer folk til neste hjemmekamp om noen uker. Dette var basket på sitt aller beste og mest spennende!

Les mer om kampen på iTromsø og Nordlys, samt se statistikke her og bilder fra kampen på iTromsø.

Hovedsamarbeidspartnere

Jekta Storsenteri logo Sparebank1 Nord-norge Coop Extra logo Hermes logo Bedriftsystemer logo Pizzabakeren

Samarbeidspartner/Utstyrsleverandør

Macron

I samarbeid med

Sparebank1 Nord-norge - Samfunnsløftet

Samarbeidspartnere

MacronBonordBokstavhusetKRAFT SportssenterIshavskraftEgon JektaJobb og FritidTotalApartmentsNeumann ByggDin Taxi

Følg oss på Twitter

Logo Thor Malnes, design og layout Hans-Henry Jakobsen
Wordpress publiseringsløsning

Copyright © 2015 Tromsø Storm
Breiviklia 2 Postboks 3621 9278 TROMSØ
E-post storm@tromsostorm.no
Organisasjonsnummer 886 210 752

Følg oss på
Twitter @tromsostorm
Facebook